Om udstillingen

Ridser i overfladen

 2. oktober kl. 14:30-16:30 er der frisering i Galleri Art for future, Vigerslevvej 142, Valby, på udstillingen ”Ridser i overfladen” af Mette Klein og Gine Preetzmann. På udstillingen kan ses tegninger, malerier og skulpturer. Begge kunstnere vil være til stede denne dag.

Alle er velkomne.

På udstillingen viser Gine Preetzmann både malerier, tegninger og keramik.
Hvordan får man form på sine sansninger? En sansning kan være en duft, en lyd, en smag, en bevægelse, en farve, en oplevelse eller bare en fornemmelse. 
Gine Preetzmann oplever en stor samhørighed med naturen og når hun bevæger sig rundt oplever hun meget intenst naturen. Alle disse sansningerne og fornemmelser, ja alt det der er svært at sætte ord på, det er det der er udgangspunktet for hendes billeder.
Hun prøver gennem sine oliemalerier og sine skulpturelle træstammer at forme disse indtryk.
Gennem tegninger fortæller hun sin egen historie, som menneske og kvinde. 
Her behøver hun ikke at være i naturen, men bruger alligevel dens elementer i tegninger.
Og her bliver der lagt mange timer i en enkelt tegning, for at komme helt tæt på.
Her er hår og dyrenes pels eller fjer et gennemgående tema. 

Mette Klein viser forskellige former for tegninger og keramik.
Mette Klein har altid været optaget af at tegne ansigter, og kan blive ved med at forbløffes over de uendelig mange variationsmuligheder, der kan komme af formlen: to øjne, en næse, en mund og en ansigtsform.
På det seneste er hun blevet optaget af gamle ansigter, med rynker, linjer og masser af karakter. Hun ser det som en kommentar til den udbredte dyrkelse af ungdom og det unge ansigt,  som er blevet et ideal med alt hvad det fører med sig af botox og fillers. 
Men i tegningen er det, efter hendes mening langt mere interessant at gå på opdagelse i et gammelt ansigt, der står som et landkort over livet. Det er bevægende og livsbekræftende at tegne gamle mennesker, og samtidig giver det hende et andet perspektiv på sin egen aldringsproces og de linjer, der begynder at ‘sætte sig fast’ i hendes eget ansigt.
I den mere surrealistiske ende arbejder Mette Klein med tegninger og porcelænsskulpturer af sammensatte skabninger, skabt af ‘overskudsdele’ fra mennesker og dyr. Fingre, snabler, bryster, finner… Serien har fået titlen ‘Evolutionære blindgyder’. En form for kropsfiksering kan man vel kalde det – men af den ‘mislykkede’ krop.
Hun arbejder primært med tegning, både i tusch, blyant og pastelkridt. Primært er tegningerne på papir, men også på andre materialer, fx læder.

 

Scroll til toppen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.